« Home | Fewer than 20 political prisoners in Syria » | Kilo trial delayed » | Michel Kilo trial delayed until March 27 » | Bravo Libya » | Give me freedom » | Iraq's UN Ambassador: Syria is doing a good job on... » | The objectivity of Michel Young » | Stifling dissent » | Senior US State Department official to visit Syria... » | US says it won't talk directly to Syria » 

Wednesday, March 07, 2007 

Who has the most support in Lebanon - the government or opposition?

A very interesting survey by Lebanese newspaper Al Akhbar shows that more people agree with the opposition than the government.

The survey asks, do you blame the US for the crisis in Lebanon - that's the opposition's view - 50% say yes.

It asks, do you blame Syria and Iran for the crisis in Lebanon - that's the government's view - 35% say yes.

(So we've obviously got 15% which don't support either group)


The survey also shows that differences between the sects are as strong as ever.

It also shows that the Druze are at one end of the spectrum, with the Shia at the other end. The Druze are overwhelmingly pro-US, anti-Syria and the Shia are overwhelmingly the other way. What is interesting is the size of these percentages. So while there is some disagreement within the Sunni and Christian camps, the Druze and Shia are standing by their leaders to almost unbelievable extents.

The US is to blame for the political deadlock in Lebanon:

95% of Shia say yes

37% of Sunnis say yes

37% of Christians say yes

and amazingly, just 5% of Druze say yes


We see a similar breakdown when we ask...are Syria and Iran to blame for the crisis:

just 2% of Shia say yes

33% of Christians say yes

59% of Sunnis say yes

and 79% of Druze say yes

Full details here.

Labels: , , , ,

مصدر بلجيكي : براميرتز طلب في السعودية ملفات عن القاعدة والحجاج الستة في استراليا الاخبار السياسية


قال مصدر بلجيكي إن "زيارة سيرج براميرتز رئيس لجنة التحقيق الدولية بإغتيال رفيق الحريري رئيس وزراء لبنان الأسبق إلى السعودية الاسبوع الماضي كانت للحصول على ملفات المخابرات السعودية المتعلقة بملفين وحيدين هما ملف القاعدة وتوابعها، وملف محمد زهير الصديق .



والتقى براميرتز في السعودية الأمير بندر بن سلطان رئيس مستشار الأمن القومي، والأمير مقرن بن عبد العزيز رئيس جهاز الاستخبارات السعودي .
ونقلت صحيفة الوطن المحلية عن المصدر قوله إن براميرتز طلب من المسؤولين السعوديين ملف القاعدة وبشكل خاص المجموعات التي تنشط في كنفها في المنطقة .
وأشار براميرتز في تقريره الإجرائي قبل الماضي الى فرضية الجماعات المتطرفة بعد ان أغفلها سلفه ديتليف ميليس مرجحا التورط السوري في العملية.
وتنفي سورية ضلوعها في العملية وتعهد الرئيس بشار الأسد بمحاكمة كل من يثبت ضلوعه بالعملية وفق أدلة دامغة.
كما ركز براميرتز بحسب المصادر ذاته اهتمامه على ملف الحجاج الاستراليين المسلمين الستة الذين غادروا لبنان بعد ساعات على إغتيال الحريري لاسيما الأيام التي قضوها في السعودية قبيل سفرهم إلى لبنان.
وكانت التحقيقات قد لفتت إلى أن الهواتف النقالة التي استخدمت في الاتصالات المشبوهة التي واكبت العملية تتطابق من حيث عددها مع عدد الحجاج المذكورين في وقت ما أن السلطات الأسترالية كانت أخبرت وزير الداخلية اللبناني آنذاك سليمان فرنجية أن آثار بارود اكتشفت على ملابسهم بعد إخضاعهم للتحقيق والاختبار فور وصولهم أستراليا.
وتحدث تقرير سابق للجنة الدولة عن ستة هواتف نقالة استخدمت مرة واحدة يوم الاغتيال وتم شراؤها من محل واحد في مدينة طرابلس شمال لبنان .
وإعتقلت الاجهزة الأمنية اللبنانية ستة حجاج كانوا في طريقهم الى استراليا في مطار بيروت الدولي بعد ساعات من اغتيال الحريري تحدثت وقتها الأجهزة عن وجود آثار لمواد متفجرة على ألبستهم وامتعتهم قبل ان تفي ذلك وتفرج عنهم فيما بعد .
وطبقاً للمصدر فإن المخابرات السعودية كشفت لبراميرتز أن الشاهد زهير الصديق سافر إلى إسبانيا عبر المغرب، ومن هناك إلى مطار ملقا الإسباني، وليس مباشر . وأنه التقى خلال وجوده في إسبانيا ضباط إستخبارات من الـ CIA والمخابرات الإسبانية.
وترفض الاستخبارات الفرنسية تسليم الصديق الى لبنان رغم مطالبة القضاء اللبناني بذلك بحجة ان لبنان يطبق قانون الاعدام عملا ان الرئيس لحود تعهد بمنحه عفوا عن الاعدام اذا ما تم تسليمه .
وخلص المصدر البلجيكي أن براميرتز بات يعطي اهتماماً استثنائياً في تحقيقاته للحركات الإسلامية المتطرفة، حيث إنه لم يعمل خلال الأشهر الأخيرة إلا على هذا المحور تقريباً.

سيريانيوز



2007-03-08 12:06:43

Post a Comment

Links to this post

Create a Link

About me

  • Written by sasa
  • From Damascus, Syria
  • From Damascus to London via Beirut. Based in and out of the central Damascene hamlet of Saroujah. News and feelings from the streets every day. I'm talking rubbish? Leave a comment. Welcome to the information democracy. See below for info about this site.
My profile

Syria News Wire discussion

Syria News Wire - the most comprehensive source of Syrian news on the web

  • The Syria News Wire now provides news for Cafe-Syria. To find out how to get exclusive Syrian news for your site, click here.

Get Syria News Wire EMAIL UPDATES

  • the important stuff: you can cancel any time, your email address wont be used for anything except Syria News Wire updates - this is an ad-free site
  • Enter your email address below to subscribe to The Syria News Wire...