« Home | Mamoun Homsi and Riad Seif arrested - and freed » | Syrians turn back on hostile Lebanon rally » | 2005: millions march in Beirut. 2006: thousands ma... » | One year on: Syrian arrested in Beirut for attacki... » | The Valentine's Day Massacre » | The Syria News Wire's FIRST BIRTHDAY! » | Riad Turk rejects Khaddam's plan to return to Dama... » | Syrian government reshuffle » | Syrian bloggers unite against the Embassy violence... » | US Military on the Iraq-Syria border: there are no... » 

Friday, February 17, 2006 

Plea for information about 'the disappeared' Syrians in Lebanon

The Lebanese government's Human Rights minister has been given a list of Syrians missing in his country.

Syrian families want to know what's happened to their sons - it's feared many are languishing in Lebanese jails or were killed by militias.

It's not clear how many there are. Most were soldiers and civilians captured during the Lebanese Civil War.

Syrian government spokesman Faysal Kouthoum said: "Some of those lost are liquidated or arrested in a coercive way by heads of some armed Lebanese militia and those who have become chairmen for many Lebanese parties or officials in the Lebanese state".

Although some say Lebanese militias and police have 'disappeared' Syrians in Lebanon during the current anti-Syrian frenzy which started with the death of Rafiq Al-Hariri a year ago.

During that year hundreds of Syrians have been attacked or killed, and many have had their houses burnt down by racist mobs.

Thousands of Syrian soldiers were killed or captured during the 15 year Lebanese Civil War - three days ago Sa'ad Al-Hariri thanked them for ending their war.

Recently Lebanese families demanded to know where their relatives were - they claim many of them are being held in Syrian jails.

u are not obliged to forget the 20 000 syrians disappeared inside syria ,be less hypocrit.
they occupied lebanon 30 years and only now they disvovered this list

I wonder why those families waited till the syrian troops and secret services left Lebanon before demanding to know the fate of those Lost Syrians during the war.

Nevertheless, if this whole thing is true I hope their children are found.

Syrians are building Lebanon that is under 30-40 bilions in debt while Syria which has no forign debt lacks work for these syrian ,It is time to have a free market were people can open buisnesses and hire people while the govorment staying away from restrecting people and be happy aith a fair tax simmeler to the EU or the US.fixing the Syrian economy is not diffecult if they just move in that direction.

المفقودون في سورية" ملف بدأت بفتحه مفوضية حقوق الإنسان في الأمم المتحدة

دمشق - أخبار الشرق

رغم أنه لا يعرف ما إذا كان آلاف المفقودين السوريين في السجون السورية سيبحث مصيرهم أيضاً، إلا أن بدء بعثة من الأمم المتحدة بعقد لقاءات مع مسؤولين سوريين حول المفقودين اللبنانيين وغيرهم من المفقودين في السجون السورية يعطي دفعة لملف المفقودين في سورية بشكل عام، حيث مضى على غياب الآلاف منهم أكثر من ربع قرن.

ويعتقد أن الآلاف من السوريين واللبنانيين والفلسطينيين فقدوا في السجون السورية بعد اعتقالهم على يد أجهزة الأمن السورية، سواء إبان الأحداث الدامية في مطلع الثمانينات من القرن الماضي في سورية، أو خلال الوجود العسكري السوري في لبنان حيث يتحدث اللبنانيون عن مئات اللبنانيين الذين اعتقلوا على يد المخابرات السورية واختفت آثارهم بعد ذلك. والمشكلة أن المفقودين هؤلاء لا تعرف عنهم أية معلومات، حتى أن عائلاتهم لا تعرف إن كانوا على قيد الحياة هم أم انهم في عداد الأموات، ولا زالت السلطات السورية ترفض حتى مجرد الحديث عن وجودة مثل هؤلاء المفقودين.

وكانت النظام السوري قد اعتقل عشرات الآلاف من السوريين خلال فترة الثمانينات، ويعتقد أن معظمهم قتلوا إما في مجازر جماعية، مثل مجزرة سجن تدمر التي نفذتها سرايا الدفاع التي كان يقودها رفعت الأسد، أو أنهم قضوا تحت التعذيب أثناء محاولة انتزاع الاعترافات منهم في مراكز التحقيق. وقد أطلقت السلطات السورية عدة دفعات ممن تبقى على قيد الحياة، لكن منظمات حقوق الإنسان تؤكد أن من أطلق سراحهم لا يشكلون سوى نسبة ضئيلة مقارنة بأعداد الذين جرى اعتقالهم.

زيارة بعثة الأمم المتحدة تأتي استكمالاً لزيارة قامت بها في وقت سابق بعثة من منظمة العفو الدولية الى دمشق للغاية نفسها والتقت خلالها عدداً من المسؤولين أبرزهم وليد المعلم الذي كان في حينها نائباً لوزير الخارجية. وتريد بعثة مفوضية حقوق الإنسان التابعة للأمم المتحدة لقاء المعلم الذي أصبح وزيراً للخارجية، إضافة إلى نائب الرئيس السوري فاروق الشرع.

من جهتها، ذكرت صحيفة "السفير" اللبنانية أن البعثة الدولية تريد البحث في قضية المعتقلين والمفقودين اللبنانيين في السجون السورية فضلاً عن آخرين من جنسيات مختلفة أبرزها الجنسية الفلسطينية.

وكان الجانب السوري في لجنة المفقودين اللبنانيين (في سورية) والسوريين (في لبنان) قد سلم نظيره اللبناني في اللحنة قائمة ضمت 88 معتقلاً لبنانياً في سورية، لكن هؤلاء سجناء جنائيون ولم يكن مصيرهم مجهولاً في الماضي، في حين أن المنظمات المدافعة عن قضايا المفقودين في لبنان تتحدث عن نحو 800 مفقود وردت أسماؤهم في قوائم أعدتها بناء على معلومات من ذوي هؤلاء المفقودين. وفي المقابل، تتحدث الحكومة السورية عن مئات المفقودين السوريين في لبنان، يعتقد أنهم اختطفوا على يد الميليشيات اللبنانية المتقاتلة خلال الحرب الأهلية.

وقد تزامنت زيارة الوفد الدولي مع اجتماع للجنة السورية اللبنانية هو الثالث منذ إنشائها في آب/ أغسطس 2005 بناء على اتفاق الحكومتين اللبنانية والسورية. وقد خصصت اللجنة اجتماعها للبحث في قضية اللبنانيين في السجون العسكرية السورية.

وفي طلب لافت، ذُكر أن الجانب السوري في اللجنة دعا لجنة المصالحة والحقيقة في المغرب لزيارة دمشق للاطلاع على التجربة المغربية في معالجة ملف المفقودين الذي فقدوا خلال فترة حكم العاهل المغربي الراحل الحسن الثاني

Post a Comment

Links to this post

Create a Link

About me

  • Written by sasa
  • From Damascus, Syria
  • From Damascus to London via Beirut. Based in and out of the central Damascene hamlet of Saroujah. News and feelings from the streets every day. I'm talking rubbish? Leave a comment. Welcome to the information democracy. See below for info about this site.
My profile

Syria News Wire discussion

Syria News Wire - the most comprehensive source of Syrian news on the web

  • The Syria News Wire now provides news for Cafe-Syria. To find out how to get exclusive Syrian news for your site, click here.

Get Syria News Wire EMAIL UPDATES

  • the important stuff: you can cancel any time, your email address wont be used for anything except Syria News Wire updates - this is an ad-free site
  • Enter your email address below to subscribe to The Syria News Wire...